OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Proč poslouchat alba THULCANDRA, když naše domácí archivy doslova překypují desítkami nahrávek od opravdových architektů švédského black/death metalu? Němce považuji za asi nejvíce vzdělané uctívače (zejména kultu okolo Jona Nödtveidta) a z jejich tvorby osobně cítím nadšení a velkou dávku upřímnosti. Budeme hrát jako DISSECTION, protože nás to tak baví. Budeme hrát jako DISSECTION a pokusíme se alespoň částečně vyplnit tu obrovskou mezeru, která na scéně vznikla po vydání "Storm Of The Light´s Bane". Ten krásný příběh zůstal navěky nedokončen, nikdo z nás neví, kam až by se DISSECTION dostali nebýt té nešťastné události v Keillers parku, jež otřásla Göteborgem na konci července roku 1997. S otevřenou náručí vítám nejen tvorbu THULCANDRA, ale i množství dalších následovníků, kteří se nám snaží nastiňovat své vlastní vize a pokoušet se tak alespoň částečně zacelit ránu, jež v srdcích příznivců švédského true black/death metalu bude krvácet již navěky.
Steffena Kummerera všichni známe hlavně jako frontmana techniků OBSCURA, nicméně i jeho "švédský" levoboček prospívá velmi dobře. Po narození to byl divočák a neustále kolem sebe agresivně kopal, dnes už je mu třináct (počítám jen roky, ve kterých začala být THULCANDRA opravdu aktivní) a člověk by tedy čekal, že s nastupující pubertou se to bude jen a jen horšit. Opak je však pravdou, dnes dochází pravidelně do ZUŠ, nosí brejličky, pilně studuje a o holky se zajímá, jen když si potřebuje půjčit sešit či novou notovou osnovu. Jinými slovy, první dvě desky THULCANDRA jsou ještě syrové a trochu neuspořádané, zatímco aktuální, v řadě již pátý řadový kousek, je více umírněný a snad i lehce akademický.
Je znát, že Steffen Kummerer ještě více zamakal na komplexnosti skladeb a obsah "Hail The Abyss" naaranžoval a propracoval ještě do většího detailu. Těžiště desky spočívá na bedrech spíše pochodových, méně konfliktních kompozic s výraznějšími refrény ("In The Eye Of Heaven", "On The Wings Of Cosmic Fire"). Vyloženě agresivních momentů již tolik není, "Blood Of Slaves" nebo "Velvet Damnation" sice koušou, nicméně i jejich ostří je brzy nemilosrdně obroušeno atmosférickou mlhou či bohatým melodickým přílivem. Odkaz DISSECTION je i tak všudypřítomný (i textově), zejména rozjezd "Acheronian Cult" je skutečně jako vystřižený z druhého velkého alba nödtveidtovců. Ale THULCANDRA se jako obvykle ohlíží i k jiným inspiračním vzorům, jako jsou UNANIMATED a nebo NECROPHOBIC, kteří se zhmotňují třeba v již jednou zmíněné "On The Wings Of Cosmic Fire". A já osobně se vsadím, že tahle kapela stála i za názvem skladby "As I Walk Through The Gateway", což je přesně fráze, jež Tobias Sidegård (toho času ještě mimo věznici) cedí skrze zuby v "Blinded By Light, Enlightened By Darkness", úvodní skladbě na "Hrimthursum", páté to řadovce NECROPHOBIC. Ruku v ruce s onou zjemňující filosofií jde i zvuk, jenž je hezky vyčištěný, již prost oné syrovosti, kterou disponovaly stylotvorné záznamy z poloviny devadesátek.
"Hail The Abyss" je určitě nejepičtější album v kariéře THULCANDRA. Němci zvolnili a v některých ohledech se lehce odklonili od pevně stanovených worship receptur a zkusili se vydat vlastním směrem. Důkazem může být třeba poslední "The Final Closure", výpravná atmosférická skladba s feelingem HYPOCRISY, kterou bychom na albech DISSECTION hledali jen marně. Naopak je škoda, že "Hail The Abyss" je až příliš hodné album a chybí mu špinavější a přesto stále hitové skladby, jako svého času byly "In Blood And Fire" a především pak "Frozen Kingdom". Inu, ač se to na první pohled nemusí zdát, někdy je lepší šlápnout na zrezivělou konzervu v bahnitém rybníku než požitkářsky nakračovat po měkkých bohatě vyšívaných poduškách.
"Hail The Abyss" je určitě nejepičtější album v kariéře THULCANDRA. Němci zvolnili a v některých ohledech se lehce odklonili od pevně stanovených worship receptur na téma DISSECTION a zkusili se částečně vydat vlastním směrem.
7 / 10
Steffen Kummerer
- zpěv, kytara
Mariano Delastik
- kytara
Carsten Schorn
- baskytara
Alessandro Delastik
- drumkit
1. In The Eye Of Heaven
2. Hail The Abyss
3. At Night
4. Velvet Damnation
5. On The Wings Of Cosmic Fire
6. Acheronian Cult
7. As I Walk Through The Gateway
8. Blood Of Slaves
9. In Darkness We Descend
10. The Final Closure
11. The Second Fall (live)
12. Deliverance In Sin And Death (live)
Hail The Abyss (2023)
A Dying Wish (2021)
Ascension Lost (2015)
Under A Frozen Sun (2011)
Fallen Angel's Dominion (2010)
Perishness Around Us (demo) (2005)
Datum vydání: Pátek, 19. května 2023
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 59:34
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.